Mám rád nedělní probouzení, kdy mě vůbec nic netlačí, kdy
můžu zůstat v posteli jak dlouho chci (teda než se už musim dojít vychcat,
jinak by mi prasknul močák), kdy čas měřím podle doznívajícího klavíru od „domácích“
zespoda namísto mobilu. Je to čas, kdy si můžu v klidu něco přečíst a
nemám pak vyčitky svědomí, že ten čas trávím zbytečně.
Dneska sem šáhnul po částečně rozečteném funzinu HOW CAN
LIMO KID KILL YOUR DREAMS #5, kterej mám půjčenej od Vojty (hlavně teda kvůli
rozhovoru s „Remkem“ Markem Zemanem, kterej je hned na první stránce). A jak
tak listuju, tak s překvapením zjišťuju, že je tam i rozhovor z Adamem
Nenadálem. A to je shodou okolností člověk, kterej příští pátek přijede jako
Aran Epochal do Chotěboře se svou akustickou basou, aby v salónku hospody
U Pešků udělal dalších pár kroků na svojí cestě zvukem. Takže je všechno jak má
bejt.
Rozhodnul sem se, že jako pozvánku na tenhle večírek (Aran
Epochal vystoupí společně s INAUem – minipidirecenzi jeho desky Lunochod
si tady taky můžete někde najít) celej rozhovor přepíšu a zveřejnim tady. Bez svolení
autora, ale s vírou, že autor by pochopil, že v tomhle případě se
nejedná o krádež. Takže jdeme na to.
(obal splitka Sporto vs Aran Epochal)
II. Adam
(Otázky: Samuel / odpovídal Adam)
Aran Epochal, Aran
Satan, Adam Nenadál…Zdravím Tě, pane! Ego rozdělený na tři části? S kým máme
vlastně tu čest?
Adam Nenadál je moje identifikace v „reálným“ světě, Aran
Epochal je moje logo/ego pro hudební věci a Aran Satan? Nedávno jsem si s mírným
zděšením uvědomil, že o Aranu Satanovi mluvím a přemejšlím ve třetí osobě…
Nejsem si jistej, co to znamená, hehe. Každopádně mi tyhle tři ega pomáhají
rozlišovat, co právě dělám a na co se soustředím. Času je strašně málo a já ho
chci využít co nejlíp – ne se jen tak motat od ničeho k ničemu.
Mluvíš o Aran Satan
ve třetí osobě…, je to tedy Tvé horší „já“?
Ne ne ne, to bych neřekl. Je to moje „já“, nevím, jestli
horší nebo lepší. Ale nechávám Arana Satana mluvit, sám jsem někdy překvapenej,
co z něho vylaze. Nepletu se mu do toho. Každopádně je dost upřímnej.
Zná Tě spousta lidí,
přesto – jak bys sám sebe, potažmo A. Epochala a Satana představil?
36 let, šťastně ženatej, dvě děti, fanatik do muziky,
nesnáším lenost a výmluvy a potřeboval bych minimálně ty tři životy, abych
všechno stihnul tak, jak bych si představovatl. Aran Epochal je moje cesta
zvukem. Aran Satan je můj svět slov.
Jak vypadá obyčejný
den Adama Nenadála? O čem přemýšlí Aran Epochal a co by nejraději dělal Aran
Satan?
Nic zvláštního. Obvykle vstávám v 6.45 a jedu se starší
dcerou Anežkou do školky. Pak práce. Doma jsem kolem sedmý večer (jednou za
tejden mám ale službu do půlnoci) a snažím se dělat na nějakejch věcech. Když
jsem zdravej, chodím dvakrát tejdně běhat. Zhruba tak jednou tejdně je koncert,
na kterým buď hraju, nebo ho pořádám, nebo ho chci vidět. A o víkendu jezdíme s dětma
na výlety, to nás hodně baví. Jen kousek za Prahou je spousta skvělejch míst.
Aran Epochal přemejšlí, kde vzít další cca tři hodiny denně, aby mohl
uskutečnit všechny nápady. Aran Satan je většinou vypnutej – ten se zapíná, jen
když je dost energie.
Jaké jsou Tvé
aktivity? Jsou limitované jen hardcore punkem?
Já tomu neříkám „hardcore/punk“, neříkám tomu ani noise,
alternativa, underground, DIY…Nedávám tomu jména. V zásadě se ale dá říct,
že moje aktivity jsou „limitovaný“ (pokud teda tohle slovo chceme používat)
nezištným přístupem k muzice a ke všem věcem okolo. Mám zaměstnání, který
živí mojí rodinu – a moje hudební aktivity jsou naštěstí mimo tohle. Nedovedu
si představit, že bych byl jakkoliv finančně závislej na muzice. Podle mě tak
automaticky ztrácíš možnost vyjádřit se svobodně a bez kompromisů.
Otázka je, do jaké
míry jsme svobodní a jaké kompromisy jsou pro nás ještě přípustné – to je asi
hodně individuální. Jak se díváš na politiku? Jsi v ní nějak aktivní?
Já jsem v tomhle možná stará škola: v mým světě je
pořád ta NEJ kapela The Plastic People Of The Universe. V porovnání s dilematama,
který tyhle lidi denodenně řešili – a obstáli – jsme na tom relativně dobře. Tím
nechci říct, že tenkrát to bylo těžký a teď je to strašná pohoda, to vůbec ne. Všichni
moc dobře víme, na čem dneska jsme. Ale odkaz těchhle lidí je pro mě
následující: svobodu si neseme v sobě. Je to strašný klišé, ale když se
podíváme na cestu PPU a třeba Magora Jirouse, tak to prostě je pravda. Přál
bych si, abych ve svým životě obstál jako tyhle lidi. Pro mě to jsou největší
vzory, inspirace. A politika? Ta „skutečná“, „velká“ politika, o který se mluví
v televizi a píše v novinách, je pro mě mrtvej svět. Cejtím přesně
NULA styčnejch bodů mezi tím, jak chci žít, a mezi tímhle statním zřízením. Tečka.
Pro mě je „politika“ spíš snaha pomáhat na tý úplně „nejnižší“, osobní úrovni –
pomáhat kapelám na turné, pomáhat lidem s koncertama, s deskama,
pomáhat lidem v pohybu. Cejtím, že to je můj účel tady – bejt k dispozici
lidem, který si to zasloužej. A když má člověk děti, dostává to všechno novej
význam. Další klišé „nechat tu něco po sobě“ najednou dostává novej význam.
(zdroj beatzone.cz, autor neznámý, 2011)
Dělíš svůj život na „svět
v práci“, „táta“, „rocker“? Jak to funguje u Tebe?
Já se snažím svůj život moc nedělit. Cokoliv, co dělám, se
snažím dělat tak, abych ze sebe nemusel blejt. „Nežít jako prase“, řekl jednou
Petr Placák. Táta roker přijde domu z práce a nemusí si brát jinou masku,
jsem to pořád já. Navíc tím, jak máme skoro všichni „ve scéně“ děti, se ten
svět rodin a svět muziky hodně propojuje – což je skvělý a doufám, že to bude
trend i do budoucna. Naše dcery teď viděly dva koncerty Daniela Higgse (v Českejch
Budějovicích a na Šumavě) a tu starší to vyloženě zaujalo. Přijde mi blbý
rozloučit se večer s rodinou a jet odehrát koncert – chtěl bych to
prožívat s nima. Snažím se hrát na co nejvíc akcích, kde se to dá spojit i
s nějakým rodinným výletem.
Aran Epochal a jeho
singlové splity… Čím Tě tenhle formát tak fascinuje?
Pro mě je sedmipalec základní komunikační hudební
prostředek. A na formátu sedmipalcovýho splitu se mi líbí ten moment „sdílení“.
Už tak nevelkou asfaltovou plochu sdílíš s další kapelou na druhý straně. Automaticky
tak stojíš nejen za svojí skladbou, ale i za tou na druhý straně. Ty skladby si
kryjou záda jedna druhý. Taky si myslím, že sedmipalce jsou v jistým slova
smyslu svobodnější než deska… Spousta kapel se plahočí za tou vysněnou deskou,
za tím pomníkem, za tím albem… Přitom muzika je podle mě o něčem jiným něž o
stavění pomníků. Řada splitů s Aran Epochal je o komunikaci a pokoře.
Přistupuju k muzice s čím dál větší pokorou a nevadí mi, když jsou
moje skladby „ve stínu“ – na druhý starně těch singlů.
O čem je podle Tebe
hudba a texty Aran Epochal? Máš nějaký cíl, kam chceš posluchače dostat?
Cíl, kam chci posluchače dostat, nemám. Moje žena zvuku Aran
Epochal tak trochu vyčítá, že je to možná až moc „introvertní“. Při hraní jsem
tak soustředěný na tu hudbu, že moc věcí kolem sebe už nevnímám. Je to úplně
jinej zážitek než v Gnu a je to skvělý. Tři roky jsme hráli ve dvou s Bourkem,
teď hraju sám na akustickou basu + ambient/glitch/drone podklady od Bourka k tomu.
Ten zvuk se posunul, zážitek z hraní taky. Jsem rád, že to pomalinku
postupuje a vyvíjí se to, i když na nějakej „progres“ vyloženě netlačím. Spíš
nechám ten zvuk a ty linky, ať si samy najdou cestu, já jsem jen prostředník. Je
to prostá, syrová, skromná hudba. Nejsou to „písničky“ – za těch dvacet let
jsem si uvědomil, že neumím psát dobrý písničky. Mám rád monotonní hudbu a
tohle vychází jak z folku, tak z ambientu, ale má to možná i něco z toho,
čemu Daniel Higgs říká „Lungfish music“.
Cítím, jako kdyby ses
vracel „ke kořenům“. Bylo to tak vždycky, nebo jsi dostal nějaký impulz?
Konkrétně impulz to nebyl., ale asi máš pravdu. Uvědomil
jsem si, že jsme jako „scéna“ strašně svázaný muzikou, kterou dokola
posloucháme a místama, kde se ta muzika živě odehrává. Pořád ty samý místa,
dost podobný kapely, dokonce i ten merch vypadá dost stejně, všechno se
opakuje. Zmizel z toho pohyb dopředu, místo toho se tak trochu motáme v kruhu.
Dšláme všichni hlasitou muziku (včetně mě, hehe…), která se hraje v klubech
– a to je celý. Pak si dáme pivo na baru. Je to prostě na můj vkus až moc
ritualizovaný… Abychom si ale rozumněli – já to dělám rád a jsem toho součástí
a baví mě to. Zároveň ale cejtím, že je důležitý hledat i jiný cesty. Pro mě je
ten „návrat ke kořenům“ návratem do bodu, kdy spousta věcí strartovala a měla
velkej energetickej náboj. Nenávidím dělat věci jen ze setrvačnosti. To je mimochodem
i jeden z důvodů, proč vydávám jen sedmipalce: sedmipalce vydávají kapely
na začátku svý cesty, berou to jako předstupeň k desce. Mě ale baví bejt
pořád na začátku, pořád na novým začátku. Bejt nadšenej z věcí stejně,
jako když mi bylo šestnáct, sedmnáct. Chválabohu mě to neopustilo, spíš naopak.
Jasný, naprosto to
chápu. Na druhou stranu si myslím, že většina mladých tomu dnes již porozumět „nemůže“.
Je to věkem, prožitkem, dobou… Co já vím. Možná se pletu. Já zase nerozumím hip
hopu – vždycky to šlo kolem mě a ani se mi ten styl nelíbil. Proč si myslíš, že
má dneska úspěch v „punkovém“ kabátě?
Protože to sdělení je tam na prvním místě, v tomhle je
to maximálně přímočarý, srozumitelný. A protože punkový publikum (oba asi
myslíme „punkem“ to samý) je dost chytrý, našlo si k tomu cestu. Možná
zafungovalo to „opotřebení“ tím, o čem jsem psal před chvílí.
Slyšel jsem Tě hrát
cover Michala Tučného. Proč právě on?
Jako dítě jsem pořád dokola poslouchal desky Greenhorns,
první a druhý album. Rodiče to měli doma a já jsem tím byl uplně fascinovanej. Přišel
jsem domů ze školy a před tréninkem (tenkrát jsem závodně plaval) jsem to třeba
dvě hodiny hrál pořád dokola. Ten cover „Šest bílejch koní“ z první desky.
Bylo to moje úplně první setkání s hudbou a totálně mě pohltilo. A drží mě
to do dneška. Country mám rád a Michala Tučného taky. Ty písničky jsou geniální
a jejich český verze jsou báječný. Povídal jsem si o tom s bubeníkem Obits,
kterej má taky country rád: zajímalo ho to, tak jsem mu poslal nějaký MP3
starejch Greenhorns. Byl z toho úplně hotovej.
Vadí Ti, když se lidi
ptají na Gnu?
Ani ne, já to chápu. Úplně. Je to přece super kapela, hehe…My
nemáme žádnej web, kde by se lidi dozvěděli, že teď sice nehrajeme, ale že máme
jen pauzu, že to není konec. Takže to musím trpělivě vysvětlovat. Až na to
dostaneme chuť, tak do toho zase vlítneme. Vím, že s Aran Epochal a Aran
Satan budu pořád ve stínu Gnu, protože ta setrvačnost se nedá jen tak zastavit.
Pro mě je to v pořádku, jsem na to připravenej. O to víc si vážím nabídek
týkajících se AE a AS – strašně mě těší, že některý lidi sledujou a podporujou
i to, co dělám mimo Gnu. Mimochodem – zbytek Gnu má novou kapelu Lapa, hrajou
jen ve třech. Myslím, že to bude hodně dobrý.
Jaké plány má
aktuálně Aran Epochal a Aran Satan?
Aran Epochal: na Dog Lovers vyjde vyjde sedmipalcový split s Timem
Remisem (Pozn. Již vyšel a je vyprodaný), bubeníkem Auxes, Milemarker a basákem
a zpěvákem Sweet Cobra. Tim hraje sólo na banjo krásný písničky… Vzhledem k jeho
dost divokýmu zjevu je to krásnej kontrast. V říjnu (2011) pojedeme
společný turné – kdo by chtěl udělat koncert, dejte vědět! Aran Satan: v dohledný
době vyjde v nakladatelství Za tratí kniha, v který jsou texty Aran
Satan doplněný kresbama Štěpána Adámka. Je to rozšířenej a do papíru převedenej
koncept www.aransatan.tv. Graficky to
zpracovává Bourek / Carton Clan a vypadá to úžasně…
(zdroj last.fm profil Aran Epochal, autor Matěj Hošek, 2011)
Píšeš recenze a děláš
koncerty… Podle jakých měřítek si kapely vybíráš a proč to vlastně děláš? Poslední
zbytky volného času?
Já si prostě nemůžu pomoct. Miluju muziku, i po těch letech
si uvědomuju, jaký máme štěstí, že tu je něco jako „scéna“, v který se
pohybuju. Snažím se pomáhat, jak to jde. Možná se pletu, ale myslím si, že když
stíháš svoji kapelu, tak můžeš stíhat i dělat něco pro druhý. Recenze mě baví
psát, baví mě pokusit zachytit slovama, jak na mě hudba tý který kapely působí. Koncerty
jsou pro mě klíčový, to už jsou dneska poslední místa, kde se lidi skutečně
SETKÁVAJÍ a MLUVÍ spolu. Jinak přece máme mejly a skype, hehe. A měřítka? Ta
muzika v sobě musí mít něco syrovýho a uvěřitelnýho. Může to bejt noise,
psychedelie, minimalismus, ambient, folk, hip hop, to je jedno, ale musí tam
bejt něco, čemu prostě věříš a co je syrový, přímočarý, přímo k srdci.
Mám rád film „High
Fidelity“ a staršně mě baví moment, jak se dva vinylový maniaci se zaujetím
baví, podle jakých kritérií třídí desky ve své sbírce. Neptám se poprvé, ber to
jako dotaz na „odlehčenou“, jak řadíš desky Ty?
No ty vole! My jsme se v říjnu stěhovali a teprve teď
máme hotový police, takže minulej tejden jsem to právě znova řešil. Je to
složitý a jsem si jistej, že nějakej psychoanalytik by si na tom pochutnal. Takže:
neřadím podle abecedy, ani podle data vydání. Řadím tak nějak přibližně podle
labelů a podvědomě mi z toho vychází, že ty nejcennější dávám na pravou
stranu police. Prostě čím víc doprava, tím cennější desky tam mám (nemá to nic
společnýho s politikou, hehe!).
Vinylové desky? Stav
se tuším obrátil – myslíš si že CD přežije?
CD už je mrtvý, to je jistá věc. Vydávat hudbu na CD mi
dneska připadá jako úplnej nesmysl. CD už snad nikdo nemůže brát vážně. Ideální
kombinace je vinyl + MP3 download.
Líbí se mi, že své
koncerty směřuješ do netradičních míst jako jsou obýváky, stodoly, půdy… Kde Tě
nejvíc bavilo hrát a kde by sis do budoucna rád zahrál?
To je právě snaha porušit ty stereotypy. Dvacet let jsem
hrál v zakouřenejch klubech a přestalo mě to bavit. Mám rád, když hudba
funguje v nečekanejch souvislostech. Je to teď pro mě velký téma – snažím se
nacházet nový místa na hraní, kde by se lidi sešli a mluvili spolu, a pak by
hrála hudba… Zajímá mě koncepr „setkávání“ spíš než „koncert“. Každej potvrdí,
že lepší je 10 lidí v obýváku než 30 náhodnejch znuděnejch lidí v klubu.
Nejvíc mě bavilo hrát u Straby v obýváku na Svatým kopečku v Olomouci,
to byl možná nejlepší koncert, jakej jsem kdy za těch dvacet let odehrál.
Adame, nedá se
nezeptat – dělal jsi koncerty, i jsi hrál s Danielem Higgsem (Lungfish). Jakej
to je člověk? Sblížil ses s ním?
Daniel je úžasnej, úžasnej člověk. Neuvěřitelně si ho vážím.
Když mě sám od sebe požádal, abych mu udělal turné po východní Evropě, měl jsem
pocit, že mu aspoň částečně můžu splatit tu nádhernou muziku, kterou celej
život vytváří. Na něm je parádní, že vůbec nemáš pocit, že se bavíš s muzikantem…
Potkal jsem spoustu parádních lidí z kapel a prokecal hodiny, ale vždycky
to nějak skončí u muziky, hehe… S Danielem se ale ten hovor přirozeně
stáčí k jinejm věcem. Pozoruje detaily, dokáže o nich zajímavě mluvit… Je
to strašně skromnej a slušnej člověk, v takovým tom staromódním stylu. A
obdivuju, co dělá v muzice: místo toho, aby hrál s Lungfish a slavil
úspěchy coby jedna z nejtarších kapel na Dischordu, tak se vydal na úplně
opačnou stranu a dělá dost zvláštní, intuitivní a obtížně přístupnou muziku. Všechny
jeho koncerty, co jsem viděl, byly neopakovatelný. Je to génius, nepřeháním…
Adame, rád jsem si s Tebou
popovídal. Těším se zase na Tvoje vystoupení a další nahrávky i knížky… Pokud
Ti něco leží v hlavě a mělo by to být právě tady, máš prostor…
DÍKY! A.
(rozhovor vyšel v pátém čísle hardcore punkového funzinu HOW CAN LIMO KID KILL YOUR DREAMS v červnu 2012, rozhovor probíhal odhadem koncem roku 2010)
...jo a ještě plagát pro informaci...
Ahoj, je fajn, že jsi přetiskl rozhovor s Adamem Nenadálem! Samozřejmě jsem to pochopil :) Zdravím, Samuel
OdpovědětVymazat